Днес, 15.01.2019 г., са отменени заради стачка, полети на Луфтханза и Раян Еър, гласи съобщение от Летище София.
Отменените полети, са както следва:
LH1429 с дестинация от София за Франкфурт в 06:50 ч.
LH1426 с дестинация от Франкфурт за София в 13:40 ч.
LH1427 с дестинация от София за Франкфурт в 14:25 ч.
LH1428 с дестинация от Франкфурт за София в 22:15 ч.
FR6405 с дестинация от София за Хамбург в 17:30 ч.
FR6406 с дестинация от Хамбург за София в 23:10 ч.

Какви са правата ни, ако имаме резервирани и потвърдени самолетни билети за тези полети? Имаме ли право на храна, напитки, възстановяване на стойността на билетите и дори на обезщетение и компенсация?

Принципно положение е, че при всеки отменен или закъснял полет, авиокомпанията дължи обезщетение и грижа на засегнатите пътници. Съгласно Регламент 261/2004 на ЕС обаче, задълженията на опериращите въздушни превозвачи следва да бъдат ограничени или отменени в случаите, когато дадено събитие е причинено от извънредни обстоятелства, които не са могли да бъдат избегнати, дори при вземане на всички разумни мерки. Отново съгласно Регламента, стачката е точно такова извънредно обстоятелство, което ограничава или отменя задълженията на авиопревозвачите. Такава е и масовата практика на европейските съдилища – при отменен поради стачка полет, обезщетение на пътника не се дължи.

Има обаче и случаи, в които авиокомпанията принудително е била задължена да заплати обезщетение на пътника, който е засегнат от отменен поради стачка полет. Така например, в свое решение от април 2018 г., Европейският съд се произнася, че спонтанната стачка  на авиокомпанията TUIfly не може да се квалифицира като извънредно обстоятелство. В свое решение от август 2018 г. пък Люксембургският съд се произнесе, че авиокомпанията „Луфтханза“ е длъжна да плати обезщетение на пътниците, засегнати от отменен поради стачка полет, през октомври 2016 г.

Съгласно мотивите на съда, Луфтханза не може да претендира, че става дума за извънредни обстоятелства. Така, само в рамките на няколко месеца, има постановени знакови решения, които определят, че стачката не се приема за извънредно обстоятелство съгласно Регламента и обезщетение на пътниците се дължи. За съжаление, тези две решения не означават задължително, че и българският съд би се мотивирал така при подобен спор, но са един ориентир, който всеки би могъл да следва, когато предявява своята претенция.

Абстрахирайки се от противоречивите мнения и практика на съдилищата по въпроса дали се дължи обезщетение и компенсация за отменен полет поради стачка, не бива да забравяме, че при всички положения, на засегнатите пътници се дължат:

  • право на храна и напитки;
  • право на настаняване в хотел;
  • право на осигуряване на алтернативен транспорт или на възстановяване на стойността на билета.

Отбелязваме, че в случай, че изберете възстановяване на стойността на билета, авиокомпанията няма да Ви дължи настаняване в хотел, храна и напитки.

В случай, че сте пътник, засегнат от отменен или закъснял полет поради каквато и да била причина, бихте могли да се свържете с нас чрез формуляра за регистриране на претенция на нашия сайт. Напомняме, че нашата услуга е напълно безплатна и Вие не губите нищо, ако поискате нашето съдействие, а комисионна се дължи единствено в случай, че успеем успешно да се преборим за Вашето обезщетение!