Ситуацията с коронавируса COVID-19 придоби през последните месеци невиждани размери, които очаквано афектираха в огромна стешен върху авиокомпаниите и пътниците, чиито полети бяха отменени или пренасрочени. Извънредното положение в България бе обявено на 13.03.2020 г., като такова бе обявено и в почти всички останали държави в Европейския съюз, а и в света. Множество летища са затворени, а в периода на извънредното положение почти всеки полет е отменен поради коронавируса. Множество граници също са затворени, без значение дали използваният транспорт е сухопътен или въздушен.
Въпросът, който касае множество засегнати от отменен полет поради коронавирус пътници обаче е дължи ли се обезщетение за отменен полет поради коронавирусът COVID-19? Какво се случва, ако полетът ми е отменен поради извънредно положение свързано с вируса и епидемията? Следва ли да получа обезщетение? Дължи ли ми се връщане на заплатените за билет пари ако полетът е отменен поради коноравируса? По-долу представяме обобщение на мерките, които най-често използваните от българския потребител авиокомпании са предприели във връзка с осигуряването на възможно най-много права на засегнатите от коронавируса пасажери, чиито полети са отменени.
1. БЪЛГАРИЯ ЕЪР / BULGARIA AIR
В случай, че имате насрочен полет с България Еър, който е сте анулирал поради коронавируса, авиокомпанията предлага билетът да бъде презаверен с отворена дата с валидност до края на 2020 година. За целта е необходимо засегнатите от анулиран поради коронавирус полет пътници да информират България Еър за решението си най-късно до 24 часа преди излитане на самолета, като за целта е необходимо да се свържат с издателя на билета.
В случай, че полетът е анулиран от България Еър, имате възможност също да презаверите билета си с друга дата до края на 2020 година, като дестинацията тук е без значение, т.е. бихте могли да изберете друга дестинация, до която да летите. Имате възможност също и да смените титуляра на билета, т.е. да предоставите билета на Ваш приятел или роднина. На следващо място България Ер предоставя допълнително избор на една от следните две възможности за всеки засегнат от отменен полет пътник, а именно превоз на един допълнителен багаж до 23 кг.. превоз на домашен любимец или на непридружени деца или избор на седалка с повече пространство, в случай, че самолетът го позволява.
Не на последно място България Еър гарантира, че са предприети абсолютно всички мерки с цел минимизиране на риска от заразяване и разпространение на заразата по време на изпълняваните полети, като самолетите биват редовно дезинфекцирани и почиствани.
Полетите на България Еър до Испания са отменени до 31 март, тези до Италия са отменени до 18 април, до Израел са отменени до 30 март, до Кипър са отменени до 3 април, а до Москва са отменени до 30 април.
Полетите на България Еър до Варна се изпълняват веднъж на ден.
В случай, че имате полет на България Еър отменен поради коронавируса, обезщетение не следва да Ви се дължи, тъй като анулираните поради коронавирус полети влизат в извънредните обстоятелства по смисъла на приложимото европейско законодателство, което освобождава от отговорност авиопревозвача да изплаща компенсация за отменен полет.
2. УИЗ ЕЪР / WIZZ AIR
Уиз Еър драстично е намалил полетите, които изпълнява като някои източници сочат, че единствено 25% от полетите им биват изпълнявани към момента. В случай, че имате полет на Уиз Еър отменен поради коронавируса авиокомпанията предлага билетът да бъде преиздаден за друга дата. Друг вариант е заплатената за билет сума да бъде възстановена на пътника. От 25 март до 1 май Уиз Еър преустановяват полетите от и до летище Варна, вследствие на мерките срещу коронавируса.
За изплащане обезщетение за отменен полет поради коронавируса, Уиз Еър също е освободен от отговорност на основание Регламент 261, тъй като анулирани поради коронавирус полети попадат в обхвата на извънредните обстоятелства съгласно закона.
3. КАТАР ЕЪРЛАЙНС / QATAR AIRLINES
В случай, че имате резервиран полет с Катарските авиолинии който е отменен поради коронавируса, както и в случай, че този полет е с дата преди 30.06.2020 г., бихте могли да изискате от авиокомпанията да пренасрочи датата Ви на пътуване като презавери билета. Алтернативно Катарските авиолинии предлагат възстановяване на парите под формата на кредит на същата стойност с валидност от 1 година.
Множество от дестинациите, до които Qatar Airlines изпълняваше полети към момента са неактивни и съответно полетите анулирани.
Относно обезщетение за отменен полет, такова не се дължи, в случай че полетът е анулиран поради COVID-19.
4. ТУРСКИ АВИОЛИНИИ / TURKISH AIRLINES
Полетите на турските авиолинии от 27.03.2020 г. до 17.04.2020 г. са изцяло отменени, в случай, че са с дестинация извън Турция. Считано от 29.04.2020 г. турските авиолинии ще изпълняват само вътрешни полети до определени градове.
Turkish Airlines също като останалите авиокомпании, предлагат презаверяване на билети, засегнати от коронавируса, като крайната дата на която бихте могли да заявите нови билети е 31.12.2020 г., а крайната дата, която можете да посочите като дата на новото пътуване е 28.02.2021 г.
Обезщетения за отменени полети поради COVID-19 не се дължат и от Turkish Airlines, в случай, че отменения полет е по времето на извънредното положение, обявено в съответната страна.
5. РАЯН ЕЪР / RYAN AIR
Раян Еър е може би най-засегнатата авиокомпания, доколкото основно полетите й бяха на къси дистанции в рамките на Европейския съюз. Абсолютно всички самолети на Раян Еър към момента са на земята, като всички полети са отменени за месеците април и май 2020 г. Нови полети се очакват едва през лятото, в случай, че ситуацията с коронавируса не се удължи.
В случай, че Вашият полет е засегнат от коронавируса и поради това е отменен, Раян Еър Ви предлага възстановяване на сумата или безплатна промяна на полета, но не и обезщетение за отменен полет.
При закъснял или отменен полет вследствие на причина, различна от мерките свързани с COVID-19, не се колебайте да ни потърсите, за да поискаме обезщетение за причинените ви неудобства.